Er bestaan ‘Woordgemeenten’ en er bestaan ‘Geestgemeenten’ binnen het Christendom. In
de eerste groep ligt de nadruk op de verkondiging van het Woord en de
persoonlijke belijdenis van geloof in het verzoeningswerk van Jezus Christus.
In de tweede groep ligt de nadruk op de ervaring van de Geest en de
persoonlijke beleving van wonderen en tekenen. Het wordt tijd dat beide groepen
naar elkaar luisteren, elkaar vinden, corrigeren en aanvullen in plaats van
elkaar te veroordelen en verketteren. De scheiding tussen Woord en Geest is
namelijk volkomen vreemd aan de Bijbel. In het licht van de Bijbel is het
noodzakelijk om te streven naar een gezond evenwicht tussen Woord en Geest. Dat
is één van de belangrijkste lessen die ik 16 jaar geleden heb geleerd van Prof.
Dr. W.J. Ouweneel, toen ik het vak pneumatologie (= de leer van de
Heilige Geest) bij hem volgde in Leuven. Een inzicht die ik nooit zal vergeten.
Een inzicht die Ouweneel in andere bewoordingen ook weer duidelijk naar voren brengt
tijdens een lezing over het onderwerp ‘Christendom en de Geest van God’ in
Evangelische Gemeente ‘De Lichtstad’ in Eindhoven op 19 november 2015.
Na een kleine bloemlezing uit
het boek Handelingen wijst Ouweneel op het grote verschil tussen het werk van
de Heilige Geest in het Oude Testament en het Nieuwe Testament. In het O.T. is
de zalving met de Heilige Geest een ‘elitaire aangelegenheid’. Alleen bepaalde
individuen met een bijzondere roeping of een bijzonder ambt (koning, priester
of profeet) ontvangen deze zalving. De Heilige Geest zweeft in het O.T. over de
aarde, maar woont niet op de aarde. Dat is geheel anders in het N.T. Door het
geloof in Jezus Christus ontvangt iedereen de Heilige Geest en de gemeente is
de plaats waar de Heilige Geest woont, hoewel de werkzaamheid van de Geest (gelukkig)
niet is beperkt tot de gemeente. Terecht wordt de tijd tussen de twee komsten
van Christus, de geboorte en de wederkomst van Jezus Christus, weleens het
tijdperk van de gemeente of het tijdperk van de Heilige Geest genoemd.
Wat betekent dit voor een
christen vandaag? Ouweneel onderstreept het belang om de Heilige Geest als
Persoon én als Kracht te leren kennen, wat volgens mij helpt om Woord en Geest
in balans te brengen in jouw leven. Je leert de Heilige Geest als goddelijk Persoon
binnen de Drie-eenheid kennen door het geloof in Jezus Christus. “In hem hebt ook u de boodschap van de
waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof,
gemerkt met het stempel [‘verzegeld’] van de heilige Geest die ons beloofd is”
(Efeziërs 1:13). De doop geeft als openbaar getuigenis en belijdenis van het
geloof toegang tot het Koninkrijk van God. Iedere christen ontvangt de Heilige
Geest. Dat is in principe een eenmalige, onomkeerbare gebeurtenis in het leven
van een christen. Maar wat doe je hier vervolgens mee als christen? Is het nu
klaar? Laat je het hierbij en doe je hier verder niets mee? Gaat het voor jou
om niet meer dan lippenbelijdenis? Of begint het leven als christen hier pas?
Mag de Heilige Geest nu krachtig in en door jou heen gaan werken? Stel je je
open voor het werk van de Heilige Geest in jouw leven? Ouweneel stelt dat het
na de doop tijd is voor een inburgeringscursus. Je hebt nu toegang gekregen tot
het Koninkrijk van God. Hier eindigt het leven van een christen niet. Hier
begint het juist. Nu is het zaak om te leven volgens de principes van het
Koninkrijk van God en krachtig te getuigen van het Koninkrijk van God. Hiervoor
is het belangrijk om de Heilige Geest ook als Kracht te leren kennen. “Maar wanneer de Heilige Geest over jullie
komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel
Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde” (Handelingen 1:8). Dit
heeft alles te maken met de vervulling met de Heilige Geest. Ouweneel maakt een
wezenlijk onderscheid tussen de verzegeling met de Heilige Geest (het ontvangen
van de Heilige Geest) en de vervulling met de Heilige Geest (het ontvangen van
de kracht van de Heilige Geest). Het laatste is geen eenmalige, onomkeerbare
gebeurtenis in het leven van een christen. Je kunt heel vaak vervuld zijn met
de Heilige Geest of vol zijn van de Heilige Geest, maar dit kan ook heel weinig
het geval zijn. Als het gaat om de vervulling met de Heilige Geest, dan kun je
heel weinig (een ‘briesje’) of heel veel (een ‘stormwind’) van de Heilige Geest
hebben. De beeldspraak die Ouweneel hier gebruikt is heel treffend, omdat het
Griekse woord voor Geest (pneuma) ook
‘lucht’, ‘wind’ of ‘adem’ kan betekenen.
Ouweneel vindt het veelzeggend
dat Jezus na zijn dood en opstanding nog 40 dagen doorbrengt met zijn
discipelen. Hij spreekt al die tijd met hen over het Koninkrijk van God
(Handelingen 1:3). Jezus geeft onderwijs over het evangelie van het Koninkrijk
en zegt tegen zijn discipelen dat zij de kracht van de Heilige Geest zullen
ontvangen om dit Koninkrijk uit te breiden. Het Koninkrijk van God is het
werkterrein van de Heilige Geest. In de inburgeringscursus van een christen
speelt de Heilige Geest een sleutelrol. Liefde en kracht zijn sleutelwoorden in
het Koninkrijk van God. Discipelen zijn tegelijk leerlingen, volgelingen en
vertrouwelingen. Dat betekent heel concreet dat woorden en daden, geloven en
doen, verstand en hart, Woord en Geest nooit uit elkaar mogen worden getrokken
in het leven van een christen. De woorden en daden van een discipel zijn
geworteld in het Woord van God en worden geleid door de Geest van God.
Ouweneel neemt vandaag
gelukkig positieve ontwikkelingen waar. Zo is er de laatste tijd veel meer
samenwerking mogelijk tussen reformatorische kerken en pinksterkerken. Ook
biedt de charismatische golf door alle christelijke denominaties heen veel
perspectief. Ouweneel spreekt bijvoorbeeld met veel respect over de
charismatische vernieuwing binnen de Rooms-Katholieke Kerk. Hij was een keer in
een kerk binnen deze beweging in Rome en hoorde hoe ‘Hosanna, hosanna, hosanna
in de hoge’ werd gezongen, wat hem deed denken aan een EO-praise avond. Hetzelfde
gevoel kreeg ik toen een oude vriend, een Rooms-Katholieke evangelist, mij een
keer meenam naar een eredienst van een Charismatisch Katholieke Kerk in
Brussel. Het was net alsof ik een evangelische gemeente binnenstapte. Ik kon
alle liederen met mijn evangelische achtergrond meezingen en iedereen zong
uitbundig mee. Zulke ervaringen nemen vooroordelen weg en binden samen. Toch noemt
Ouweneel niet alles binnen het Christendom vandaag positief. Er wordt nog veel
te vaak gebekvecht over onderwerpen als de doop (kinderdoop of volwassen doop),
de doop met de Heilige Geest (tijdens of na de bekering) en ga zo maar eindeloos
door. In veel gemeenten is er nog steeds weinig ruimte voor de Geest, omdat dit
de weg vrij zou maken voor excessen. Excessen die helaas ook plaatsvinden in andere
gemeenten als er weinig ruimte is voor het Woord.
Wat kunnen wij doen om beide
uitersten te vermijden? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat Woord en Geest in
evenwicht blijven? Leer de Heilige Geest kennen als Persoon én als Kracht.
Ontvang de Heilige Geest én ontvang de kracht van de Heilige Geest. Verkondig
het Woord én wordt vervuld met de Heilige Geest. Ouweneel vraagt zich af wat
het nu eigenlijk uitmaakt of je dit laatste ‘vervulling’ of ‘second blessing’
noemt (waarbij hij zich overigens uitdrukkelijk uitspreekt tegen de
leerstelling dat het spreken in tongen het bewijs moet zijn van de ‘second
blessing’ en waarbij hij zelf dus steeds spreekt van ‘vervulling’). Hij geeft
een prikkelend citaat uit de Engelstalige literatuur: “It doesn’t matter how
you call it. Make sure you get it.”
Ouweneel is in de afgelopen jaren veelvuldig bekritiseerd, vooral
vanwege zijn ‘charismatische ontwikkelingen’. Ik hoor in dit onderwijs hoofdzakelijk
dezelfde Ouweneel spreken als 16 jaar geleden. Natuurlijk heeft hij
ontwikkelingen doorgemaakt en gelukkig maar. Niemand blijft hetzelfde als je je
openstelt voor de kracht van de Heilige Geest. Is daarom alles wat Ouweneel
zegt en doet per definitie goed? Nee, maar hij pleit nog steeds – en misschien
nog wel krachtiger – voor een gezonde balans tussen Woord en Geest. Make sure
you get that too!
1 opmerking:
أفضل شركة شراء اثاث مستعمل بالدمام هي مؤسسة كنوز شراء اثاث مستعمل بالدمام والتي تجعل من مشكلة التخلص من الأثاث القديم مسألة سهلة وبسيطة ومن السهولة والسرعة حلها و بدون أي خسائر أو قلق من استغلالكم ماديا .
خدمات حقين شراء اثاث مستعمل بالدمام :
هل المشكلة الأساسية لديكم عند السفر أو الانتقال من مكان لأخر هو كيفية التخلص من الأثاث وبيعه ؟ هل تخشي أن بسبب اضطرارك لبيع الأثاث و المغادرة بسرعة أن يتم استغلالك من جانب أشخاص أو شركات شراء اثاث مستعمل بالدمام ؟ هل تخشي أن تكون مدة بيع الأثاث المستعمل طويلة و تؤخرك عن موعد سفرك أو تكون مرهقة وتحتاج لجهد ومتابعة في فك الأثاث و نقله و بيعه ؟ هل لا تملك الوقت الكافي للتأكد من أفضلية الشركة التي تتعامل معها ؟ هل أنت من الراغبون في التجديد و التغيير و تريد تجديد أثاثك و تغييره بأشكال أجدد و أحدث ؟ هل تخشي عدم التقدير المناسب والصحيح للأثاث وخاصة إن كان الأثاث مازال بحالة جيدة و تريد فقط تغييره ؟
ولمزيد من المعلومات يرجى زيارة الرابط التالى
https://naz.com.sa/%D8%B4%D8%B1%D9%8...5%D8%A7%D9%85/
Een reactie posten